ОСТРОВ ЕЛЕФАНТИНА
Остров Елефантина
Трябва да подчертая, че нито о-в
Филас, нито водопадът или рядката красота на тази
местност бяха причините за моето пътуване към
Асуан. За мен представляваше интерес преди
всичко нилският о-в Елефантина. В продължение на
векове той бил гранична крепост на древния
Египет, както и средище на култа към бога Хнум с
глава на овен, чиито храм е също открит.
Пребиваването на о-в Елефантина беше
особено вълнуващо за мен, тъй като дълго време
бях работил върху юдейските документи,
произхождащи точно от този остров. Те бяха от
неоценимо значение поради факта, че
потвърждаваха истинността на книгите Ездра и
Неемия. Доказаха същевременно и това, че по
времето на Неемия юдеите са имали и календар,
започващ от есента (той се използва в книгата на
Неемия). Чрез него можа със сигурност да се уточни
едно от най-важните пророчества на Библията -
започването на 2300-та денонощия (Дан. 8:14),
най-дългата по време пророческа верига.
Към края на миналото столетие пламна
ожесточен спор за истинността на книгите Ездра и
Неемия. Следобстойно изследване на тези две
старозаветни книги големият немски историк
Едуард Майер стигна до убеждението, че те са
достоверни! Писа следното: “Ако имахме на
разположение по-голям брой от персийските
държавни разпоредби, тези спорове вероятно
нямаше да съществуват” (Цитирано от Едуард
Майер, Юлиус Волхаузен и моята публикация
“Произход на юдеите”, Хале, 1897 г., с.11).
Това желание на Е.Майер се сбъдна
няколко години по-късно, когато в началото на
нашия век на о-в Елефантина Robert Mond и леди William Cecil
откриха няколко папируса, откупени от тях. Тези
папируси, публикувани по-късно от Sayce и Cowley,
поставиха много учени в състояние на силен шок.
Ето защо тяхната достоверност беше атакувана
така, че дори прочути учени застъпиха мнението,
че се касаело за фалшификати. Въпреки това немска
експедиция се отправи за Елефантина. При
разкопките в близост до мястото на
първоначалното откритие през 1906 г. бил намерен
значителен брой подобни папируси. Те направиха
невалидни и смешни всички възражения относно
автентичността както на излезлите на бял свят
исторически сведения от първоначално намерените
папируси, така и на книгите Ездра и Неемия. След
това бяха направени и други по-малки разкопки,
като с получената от тях информация се оформи
становището, до което учените бяха дошли още при
първоначално получените сведения.
Първите разкрития
на о-в Елефантина
Истинска сензация беше и откриването
на други папируси на арамейски език, но този път в
Америка. Това съвсем не бе много отдавна. В една
нюйоркска къща за пазене на вещи стоял повече от
половин столетие стар пътнически куфар. Когато
най-после го отворили, намерили в него много
папируси, които били закупени през 1893 г. от проф.
E.T.Kraeling. Всъщност това са свитъците от първите
големи разкрития на о-в Елефантина, но техният
купувач Charles E.Wilborn починал при второто си
пътуване от Египет за Америка. Неговият куфар,
съдържащ скъпоценните текстове, останал дълго
време заключен, докато най-после съдържанието му
станало притежание на музея в Бруклин. Ако тези
папируси бяха предоставени на учените веднага,
положително биха предизвикали невиждана
сензация. Сега обаче са само желано допълнение
към богатия материал.
Текстовете са на арамейски език, на
който са писани и части от книгите Ездра и Даниил.
Това е бил официалният език по времето на
Персийската държава.
От намерените документи се узнава, че
на о-в Елефантина е имало цяла колония от юдейски
наемни войници, които са били на служба при
египетските фараони, заселвайки се там вероятно
в дните на последните юдейски царе. Имали са
изграден храм на своя Бог Яхве (Йехова), но заедно
с Него са почитали и други чужди божества.
Техният култ отразява доста точно религиозните
възгледи на много юдеи по време на вавилонския
плен. Персийците, завладели Египет под
водачеството на Kambyses, разрушили по-голямата част
от храмовете в страната, между които и този на
египетския бог Хнум на о-в Елефантина, но
пощадили юдейския храм.
< горе > |
|
|
|
Очевидно великият персийски цар е бил
благоразположен към евреите, защото тяхната
религия вероятно е създавала известен респект в
душите на монотеистичните персийци.
Въпреки че между юдеите и техните
египетски съседи на този остров са съществували
сложни и обтегнати отношения, все пак се е
стигало до спечелване на египтяни за юдейската
вяра. Повечето от намерените документи описват
частни отношения на членовете от колонията в
Елефантина, но няколко от папирусите съдържат и
богати исторически сведения.
Разрушаването и
възстановяването на Юдейския храм на Елефантина
От документите става ясно, че
юдейският храм на о-в Елефантина бил разрушен
през 410 г. пр. Хр. поради отсъствие на персийските
нашественици. Наистина след тяхното завръщане на
евреите било дадено удовлетворение, като
главните ръководители на бунтовниците били
наказани, но не им е било разрешено (на евреите) да
издигнат отново своя храм. Персийският управител
поискал от еврейските пълномощници първо да
представят съгласието на ерусалимските власти,
без което не е могло да се отговори положително
на тяхната молба. Тогава юдеите от Елефантина
отправили писмена молба до първосвещеника в
Ерусалим. Юдеите в Ерусалим, които преминали през
училището на Ездра и Неемия, естествено не биха
могли да хранят някакви симпатии към техния
отделен храм. Сметнали за най-мъдро да игнорират
това писмо и не изпратили отговор.
Три години по-късно евреите от
Елефантина повторно изпратили молба. Този път
обаче до персийския наместник на Юдея Биговай,
като намеквали, че ще се присъединят към Самария,
ако молбата им бъде отхвърлена. Във връзка с това
писали и до двамата сина на градоначалника на
Самария Санавалат, с което подсилили заплахата
за ерусалимските власти. Сега те дали своето
съгласие, но при условие, че в храма на Елефантина
няма да бъдат принасяни кръвни жертвоприношения.
Но скоро, след като евреите построили
отново своя храм, в Египет избухнало въстание
против персите и техния владетел Артаксеркс II.
Тук папирусите замлъкват! Не можем да знаем какво
е станало с еврейската колония на о-в Елефантина,
след като египтяните отново възвърнали
независимостта си.
Папирусите от Елефантина имат голяма
стойност, защото доказват историческата
достоверност на отричани дотогава библейски
факти. В тях (папирусите) се споменават не само
отдавна известните личности като Санавалат,
постоянният противник на Неемия, и Йоанан,
главният свещеник в Ерусалим (тези двама често се
споменават в книгата на Неемия), но има
информация и за това, че Санавалат е бил
градоначалник на Самария. Едва сега, узнавайки с
каква власт е бил облечен този човек, можем
наистина да си представим трудностите, които би
могъл да създава на Неемия.
От папирусите, станали известни едва
напоследък (сега се намират в музей на Бруклин),
научаваме, че в календара на евреите от
Елефантина годината започва с есента.
Валидността на този календар за Юдея се вижда от
книгата на Неемия, но въпреки това често беше
поставяна от учените под съмнение. Това, че със
същия календар са се ползвали и юдеите на о-в
Елефантина през V в. пр.Хр., е доказателство за
сведенията, дадени от Неемия. Този факт е
сигурната основа за определяне датата на
завръщането на Ездра в Юдея (457 г. пр. Хр., която за
читателя на Библията представлява изходната
точка на пророческия период от Дан 8:14).
Разглеждането на развалините на това
древноеврейско заселище стана за мен
незабравимо преживяване! През последната вечер
от пребиваването ми в Асуан, когато застанах
отново на брега на могъщия Нил, пълната луна
грееше ярко над този живописен остров с неговата
пищна растителност. Новото арабско село бе
обгърнато от мрак, но арабски песни долитаха от
древните еврейски развалини, където преди 2400 г.
са звучали юдейските псалми за възхвала на
Йехова.
Съзрях Божието провидение, което бе
предвидяло тези толкова ценни текстове да бъдат
запазени в продължение на векове под пясъците на
тази отдалечена от света земя. Днес заедно с
много други източници те потвърждават
истинността на Библейските доклади.
< НАЗАД
> |
|
|
|