Божието
триединство
Този въпрос
е бил причина за кървави войни и разцепления в
християнската църква, но нека да видим онова,
което Св. Писание казва за естеството на Бога.
Въпреки, че думата "триединство"
не се намира никъде в Библията, все пак тя учи, че
Божеството се състои от три лица: Отец, Син и Св.
Дух. Това не са три отделни бога, а един Бог в три
лица, три отделни личности. Мъчно е да се разбере,
нали? Това е една от Божиите тайни, както има и
други тайни, непостижими за нашия ум!
Богочовешката природа на Христос, това че Той е
Бог и човек в една личност, Сътворението на света,
възкресението на мъртвите - все въпроси, които
превъзхождат капацитета на нашия ограничен
човешки ум.
Относно Божието естество в Библията
има две ясни твърдения. Първото е за Божията
единственост (Втор. 6:4 и Марко 12:29). Същевременно
обаче в Библията срещаме и ясното учение за
Божието триединство. Бит. 1:26 - "... Да създадем
човека по Нашия образ, по Наше подобие". Трите
личности на Бога имат съвършено единство в мисли,
планове и намерения, но са отделни, независими
личности със специални функции. При кръщението
на Исус вземат участие и трите лица (Мат. 3:16,17). В
Писанието всяко едно лице е наречено Бог - Исус в
Йоан 1:1,14, а Св. Дух във 2Кор. 3:17.
В Новия Завет намираме формулата на
троичността - Матей 28:19: "... и кръщавайте ги в
името на Отца, Сина и Св. Дух". В Библията и
трите лица на Бога са представени като вечни,
всемогъщи, всезнаещи и святи. Те са равни - с
еднакъв ранг и достойнство. Всяко от тях е
съществувало винаги и не може да се каже, че Отец
е съществувал преди Сина и Духа. Всяко от трите
лица е цялото, а не част от цялото.
Как да си представим Бога? Четохме в
Бит. 1:26, че човек е създаден по Божий образ, но в
нравствен, интелектуален и духовен смисъл, а не
физически. Ап. Павел пише в 1Тим. 6:16, че
физическото естество на Бога няма нищо общо с
човешкото естество. Исус е разкрил Бог Отец на
хората, но не Неговото физическо естество, а
характера Му, т.е. че е безкрайно добър, свят,
праведен, любвеобвилен... В Йоан 4:24 Исус казва за
Бог Отец, че е дух, не е като нас, Неговите
творения. Той не може да бъде ограничен от време и
пространство. Бог е извън тях и независим от тях.
Бог е висша морална, интелигентна и духовна
личност, а не безлична сила. Творец и Вседържец.
Исус заявява: "Аз и Отец едно сме"
(Йоан 10:30). Тук Той декларира пълното покритие и
единство на Отец и Син в характер, нравствено
естество и воля. Исус е равен на Бога, безкраен и
всемогъщ. Ап. Павел в Кол. 1:15-17 пише, че Исус е
образ на невидимия Бог... Христос беше възкресен с
прославено, духовно тяло, каквото ще имат
праведните при възкресението. Човешкото
естество на Христа е добавено към божественото
Му естество, което не е намалено.
Какви са функциите на трите лица на Бога? При
сътворението Бог Отец е Първопричината за
съществуването на всичко - Евр. 3:4. Христос е
Деятелят, Изпълнителят - всичко е било създадено
чрез Него - Колос. 1:16; Евр. 1:2. Святият Дух взе
непосредствено участие при формирането и
организирането на материята (Бит. 1:2). Духът
привежда Божието намерение в действие.
Произходът и поддържането на живота зависят от
Неговата дейност (Йов 33:4; 34:14,15; Пс. 104:30).
При изкуплението Бог Отец участва с
любовта Си (Йоан 3:16), Исус даде Себе Си като
доброволна жертва (Гал. 1:3,4), а Духът се намесва по
особен начин в принасянето на Христовата жертва
(Евр. 9:14). След възкресението на Исус Св. Дух
ръководи спасителния план на земята.
Да бъде вечна слава на Отца, Сина и Св.
Дух. Амин! |