Спасителният
план
Според
Битие 1:27 човекът е бил създаден по образ Божий,
без никакви наклонности към злото. Съвършеното
послушание е било гаранция за вечно щастие. Освен
висши умствени способности той е имал и свободна
воля. Човекът е имал пълната свобода да избира
своето поведение - да се покорява на Бога или не.
Човек бе създаден в невинност, но тя
трябваше да се развие в праведност, т.е. човекът
да срещне злото, да го порицае и да го отхвърли
със свободната си воля, да има свое становище
против злото. Забраненото дърво щеше да послужи
като изпит на неговия свободен избор (Бит. 2:15-17).
Същественото при този изпит беше послушанието
или непослушанието спрямо Бога, а не от какъв вид
беше дървото. Непослушанието лишава човека от
вечния живот и той става смъртен.
Адам направи погрешения избор, който
доведе до тежки последици за цялото човечество -
той изгуби своята невинност, своето безгрешно
естество. Той получи влечение към злото, докато
по-рано имаше влечение към доброто. Бог
предупреди за това първия човек, а по-късно и
неговия син, Каин (Бит. 4:7).
Ето как векове след това, ап. Павел се
оплаква от своята покварена от греха природа -
Римл. 7:17-19,21: "...Желание за доброто имам, но не и
сила да го върша". "Искам да върша доброто, но
вместо добро върша зло", казва апостолът.
Грехът е отровил, превзел е мисленето, чувствата,
волята и съвестта на човека. Исус пояснява това в
Мат. 7:21-23 - "... отвътре, от сърцето на човеците
излизат зли помисли, блудства, кражби,
убийства..", т.е. нравственото естество на
човека е изродено в греховно.
Една от истините, които Библията казва,
е, че човек сам не може да си възвърне загубената
невинност. Пророк Еремия описва това в Ерем. 13:23
чрез две сполучливи сравнения. Както негърът не
може да си промени цвета на кожата и леопардът
шарките си, така и грешникът не може да прави
добро. Нужна му е помощ отвън.
От любов към хората Бог е създал един
план за спасение на падналата човешка раса. В
центъра на този план стои Божият Син - Исус
Христос. Исус Христос е този, Който дава
възможност на грешника да си възвърне
невинността, и още повече, да намрази греха, да го
осъди и отхвърли (Деян. 4:12). Апостол Йоан в
евангелието си пише, че "Бог толкова възлюби
света, че даде Своя единороден Син, за да не
погине ни един, който вярва в Него, но да има вечен
живот" (Йоан 3:16). Още пророк Езекиил бе казал, че
Бог желае доброто на престъпника и не благоволи в
страданието и в смъртта му (Езек. 18:23,32).
Нека сега накратко да проследим
развитието на Божия спасителен план. Бог е
предвидил този план още преди сътворението на
земята в случай, че човекът съгреши. В Стария
Завет Той го е съобщил на еврейския народ, а в
Новия е изпратил Своя Син да го реализира (1 Петр.
1:18-20, Еф. 3:11).
Още на Адам Бог каза този план с думите,
които четем в Бит. 3:15, а на Авраам не позволи да
пожертва своя син Исак, но сам Той, Бог Отец, даде
Своя Син да умре на кръста. Говорейки с Авраам и
казвайки му, че "в твоето потомство ще се
благословят всичките народи", Бог е имал
предвид Исус Христос (Бит. 22:15-18, виж Гал. 3:16). Както
Авраам страдаше, докато приготвяше сина си за
жертва, така и Бог Отец страдаше, докато Исус,
Неговия Син, висеше на кръста.
За този план Бог е говорил чрез
пророците - как ще дойде Исус, а също и чрез
жертвоприношението в Стария завет - символ на
Исусовата жертва. Всяко заклано агне от който и
да е грешник в Стария завет говореше, че Исус ще
дойде и ще умре за греховете на всички покаяли се
грешници, за да им се простят греховете. Йоан
Кръстител, виждайки Исус как идва към него,
извиква: "Ето Божият агнец, Който носи греха на
света!" (Йоан 1:29).
Чрез пророците Бог бе предсказал
времето, месторождението, мисията и делата на
Исус, векове преди Той да е дошъл на земята. В Исая
53:3-6, 9-12 са предсказани страданията, духовното Му
величие и жертвата Му за човешката раса.
Днес всеки от нас може да гледа с кураж
в бъдещето. Чрез вяра в Христос и чрез искрено
покаяние ние получаваме прощение на греховете и
сила за един нов, праведен живот. Получаваме
победата над наследени и придобити влечения към
злото. Чрез пророк Езекиил Бог пояснява как ще
стане това - като ни даде ново сърце и нов дух и
като вложи в нас Своя Свят Дух, без Който човек не
може да победи злото в характера си (Езек. 36:26,27). |