АГЕЙ
За
произхода на пророк Агей не се знае почти нищо. В
неговата книга и в Ездра 5:1 и 6:14 той просто е
наречен “пророк Агей.” Заедно с пророците
Захария и Малахия, Агей живее в периода след
плена на юдейте. Ето защо, техните послания са
насочени към възобновяването на еврейския
национален живот на родна земя. По всяка
вероятност, Агей се завръща в Ерусалим с първите
групи, предвождани от Зоровавел по заповед на цар
Кир /536 г. Пр. Хр./. Стих втори от трета глава ни дава
основание да вярваме, че пророкът е видял славата
на Соломоновия храм преди той да бъде разрушен от
вавилонската войска през 586 г. Пр. Хр. Ако това е
така, излиза, че Агей е много възрастен /около 80
години/, когато получава пророчествата. Неговото
име на еврейски означава “мой пир.”
След завръщането в Ерусалим на първите
групи пленници, е издигнат олтар за всекидневни
жертви /Ездра 3:2/ и поклонението е възобновено.
Основата на Храма е поставена две години след
тяхното завръщане /Ездра 3:8-13/. Но опитите за
строеж скоро са възпрепятствани от самаряните,
които убеждават новия цар на Персия /възкачил се
на трона след смъртта на Кир/, че юдеите в
Ерусалим се готвят за бунт. Точно в този момент
пророк Агей издига глас към своя народ, като го
окуражава да продължи строежа на Божия дом.
След Авдиевото, пророчеството на Агей
е най-краткото в Стария завет, състоящо се само от
2 глави /38 стиха/. То е изречено в период от четири
месеца - от август до декември 520 г. Пр. Хр. Книгата
съдържа четири призива, като всеки от тях започва
с “Господнето слово дойде.”
Пророчеството на Агей може да бъде подразделено
по следния начин:
1. Предизвикателство да се построи
Храма /1:1-15/
2. Предизвикателство да бъдат силни в
Господа /2:1-9/
3. Предизвикателство към чист живот
/2:10-19/
4. Предизвикателство за бъдещето /2:20-23/
Първият призив е увещание към
Зоровавел и към първосвещеника Исус да се
заловят незабавно с препострояването на Храма.
Пророкът упреква хората, че са позволили техните
собствени интереси да ги отклонят от целта -
строежа на Храма. Във втората си част, посланието
най-вече насърчава строящите да продължават с
проекта до неговото завършване. Третото
обръщение има духовен характер - пророкът кара
хората да се осветят не чрез извършването на
външни ритуали, но чрез пълно подчинение на
Божията воля. Четвъртото насърчение е бегъл
пророчески поглед във времето, когато Христос ще
управлява народите от целия свят. |