ЗАХАРИЯ
Захария,
чието име означава “Йехова помни”, е син на
Варахия и внук на свещеника Идо. Според Ездра 5:1 и
6:14, той е син на Идо, което може би означава, че
Варахия умира рано, като по този начин Захария
става пряк наследник на своя дядо.
Захария, подобно на Еремия и Езекиил
преди него, е пророк и свещеник и навярно започва
своето служение твърде млад /Захария 2:4/. По всяка
вероятност той е роден във Вавилон и се завръща с
първата група пленници под водителството на
Зоровавел. Захария е съвременник на пророк Агей.
Те и двамата поощряват построяването на Храма,
който е разрушен от вавилонците през 586 г. Пр. Хр.
Но между техните пророчества съществува една
значителна разлика. Макар общата им цел да е да
мотивират водачите на юдейското общество да
построят Храма, пророчествата на Захария се
занимават в по-голяма степен с духовната промяна.
Книгата "Захария" е изпълнена с
утешение и надежда, като започва с призив за
покаяние и завършва с изключителни пророчества
относно завръщането и царуването на Христос. С
изключение на Исайя, Захария предрича за Месията
повече от всеки друг пророк. Пророчества за
първото идване на Христос са 3:8; 9:9, 16; 11:11-13; 12:10; 13:1,
6. Пророчества относно второто идване на Месия са
6:12 и 14:1-21.
Книгата "Захария" може да бъде
представена чрез следния план:
1. Въведение и призив за покаяние /1:1-6/
2. Осемте видения на Захария /1:7 - 6:15/
3. Призивът на Пророка в четвъртата
година на Дарий /гл.7, 8/
4. Пророчество за езическите световни
сили и за бъдещото месианско царство /гл.9-14/
Тъй като Захария е пророк от периода
след вавилонския плен, целта за написване тази
книга се явява тройна:
1. да възвърне увереността на Израел в
пълното възстановяване на Сион,
2. да увери Израел, че нейните врагове
ще бъдат наказани и унищожени и
3 да прогласи универсалното управление
на Месия.
Истинската красота на книгата "Захария"
се крие в славната надежда, която пророкът
предлага на Израел относно бъдещия Месия. По един
изключителен начин, Исус е описан като Отрасъла
/3:8/, Божия Слуга /3:8/, Овчаря /9:16; 11:11/ и поразения
Пастир /13:7/.
Главните пророчества относно живота
на Христос се отнасят за:
1. Неговото триумфално влизане в
Ерусалим на осел /9:9/,
2 Продаването Му за тридесет
сребърника /11:12, 13/,
3 Пробождането на Неговите крака и ръце
/12:10/,
4 Завръщането Му на Елеонсия хълм /14:3-8/,
5 Неговата сила да прощава греховете /Глава
3/,
6 Отхвърлянето Му от Израел /Глава 11/ и
7 Поразяването на враговете на Израел,
спасението на Ерусалим и царуване на Месия над
целия свят /Глава 14/.
Също така Захария хвърля пророчески
поглед към страданията на Спасителя на Голгота,
като заявява: ”В оня ден ще се отвори извор за
Давидовия дом . . . за грях и за нечистота” /13:1/. “А
на Давидовия дом и на Ерусалимските жители ще
излея дух на благодат и на моление, И те ще
погледнат на мене, когото прободоха” /12:10/ |